onsdag den 24. oktober 2007

Træsnit til folket


8 kommentarer:

Onkel Daddy sagde ...

Weeeeeee!
Sejt Katrine!!!!
Er det klistermærker eller har du kogt wheatpaste, eller?
Beret nu om dit eventyr. Var det sjovt?

Katrine sagde ...

Hehe...ja det var faktisk ret sjovt!!! Det mest underholdende jeg har lavet i månedsvis faktisk.

Havde godt nok en ide om et andet motiv, men mine træsnit knive var i aalborg, så jeg var nødt til at bruge en gammel frø.
Engang fandt jeg en hel rulle hvid klistermærke papir, så den trykte jeg frøerne på igår. Men det var jo sådan noget plastikagtigt noget, så tryksværten nåede aldrig rigtig at tørre. Og nu skulle de faneme op!! Ikke en helt optimal seance.
Men jo, jeg tror jeg vil lave en ny gade-ting hver uge. Så længe jeg er arbejdsløs i hvert tilfælde. Jeg følte mig helt kriminelagtig og var totalt ræd for, at der kom nogen og skældte mig ud. Men på en meget pænpige-agtig facon var det også total optur...Spænding i tilværelsen siger jeg bare:-S

Denne uge - Nørrebro
Næste uge - Vesterbro

Helle sagde ...

Blæret katrine!!

Hvad for noget farve bruger du normalt til tryk? Og hvordan fik du mast motivet over på papiret? - Synes altid jeg har problemer med at få vægt nok på.. hvis man sætter sig på det, bliver motivet ikke så genkendeligt.

Jeg har prøvet Mads` viskelæder teknik men det virker ikke helt for mig.- Måske gør jeg det forkert... Gode råd og tips tryk søges!

Katrine sagde ...

Tips&tricks:

Altså jeg bruger alminde sort tryksværte til træsnit. Man kan købe noget specielt sværte til 'højtryk' som det hedder. Men jeg bruger bare en alm Charbonnel 'dybtrykssværte' (Lux C). Fra Aart de Vos.

Ellers god idè med at sætte sig oven på trykket:-D Hvis man ikke har en trykpresse, laver man bare et ske-tryk.. Du lægger pladen nederst med motiv-siden opad. Lægger papiret ovenpå. Og gnubber ovenpå papiret med en ske... Voilà!

Tryksværten dur også til viskelædertryk. Jeg bruger en valse, og kører sværten ud på viskelæderet - og presser viskelæderet ned mod papiret.. Ellers kan man bruge de der almindelige farvepuder/plader. De er bare ikke vandfaste.

Ved ikke om det hjalp? :-)

Tilgengæld vil jeg gerne vide hvordan man fixer det der wheatpaste? Er det ikke lidt omstændigt?

Onkel Daddy sagde ...

Viskelædertingen, dur jo heller ikke hvis man vil lave noget af en rimelig størrelse.
DETTE
har jeg lavet med viskelæder på klisterpapir, men det er jo også bare det samme motiv repeteret.


DE HER
er jo bare linoleumssnit, sat op med såkaldt "wheatpaste" som er en slags stærkt klistrende hjemmelavet tapetklister (hvis noget er interesseret, smider jeg gerne en god opskrift). Og de er bare trykt med sådan noget tryksværte til linoleum - jeg har købt en stor tube, der vist kostede i omegnen af 80,-, men det strækker også rigtigt langt. Den eneste ulempe ved det her sværte, er at det ikke er så glad for at komme i kontakt med vand (eller klisteret), så inden jeg har pastet dem, har jeg fixeret dem med almindelig klar spraylak.
Hvis ikke man har en trykprasse, kan man bare finde på noget alternativt. Jeg plejer bare at lægge papiret på gulvet, sværte pladen, lægge den ovenpå, lægge et eller andet blad over (for at udjævne trykket), tage strømperne af og trampe rundt på det i 20 sekunder. En metode eksempelvis også swoon bruger - hendes tryk er tilgenkæld også ofte flere meter store på hver led, og skåret i mdf med en dreml.

Jeg er sikker på at Katrine kan komme med bedre tips, men sådan gør jeg.

Katrine sagde ...

Ja tak til opskrift på wheatpaste + fremgangsmåde.. -Skal man så have tapetbord med?

Onkel Daddy sagde ...

Jeg skriver en opskrift (måske endda illustreret) lidt senere - måske først i aften - er lige på vej ud.
Og nej, tapetbord er ikke nødvendigt.

Helle sagde ...

Tak for gode råd!

Har overvejet at male/trykke på fortorvsfliser... MySpace fliser..